Frederikssund Kommunes logo

Definition af talent i Frederikssund Kommune

Frederikssund Kommune ønsker:

  • At understøtte udvikling af talentudviklingsmiljøer i kommunen
  • At fokusere indsats på talentudviklingsmiljøer

Derfor anvendes nedenstående definitioner til at afgrænse og uddybe området.

Definitioner

Frederikssund Kommunes definition af begreberne talent, et talent, talentrekruttering, talentidentifikation, talentudvikling og talentudviklingsmiljø er følgende: 

Talent er kompetencer og færdigheder, der er udviklet på baggrund af medfødt potentiale og/eller interaktioner i et miljø med målrettet træning og konkurrence.

Et talent er en ungdomsudøver (tilhører en ungdomsklassifikation) med kompetencer og færdigheder i en aktivitet, som sandsynliggør en langsigtet udvikling til udøver på internationalt niveau eller højt nationale niveau.

Talentudvikling er aktivitetens og talentudviklingsmiljøets systematiske arbejde for at udvikle talenternes personlige, sociale og faglige færdigheder til højt nationale niveau eller internationalt niveau.  

Talentudviklingsmiljø er et dynamisk system, der omfatter talenternes nære- og fjernere omgivelser i og uden for aktiviteten, der alle har en betydning for talenternes udvikling. Miljøet er personerne og relationerne i det daglige undervisnings- og træningsmiljø (holdkammerater, undervisere/trænere, ledere m.v.) men også familien, lærere og venner uden for aktiviteten.

Talenternes udvikling og talentudviklingsmiljøerne er naturligvis også påvirket af samfundsmæssige sammenhænge og præmisser herunder uddannelsessystemet.

Talentidentifikation er at identificere talenter inden for aktiviteten, på baggrund af en vurdering af flere faktorer, blandt andet motoriske, fysiske, psykologiske og sociologiske potentialer.

Talentrekruttering er at rekruttere talenter med potentiale til at blive udøver på internationalt niveau eller højt nationale niveau inden for den pågældende aktivitet. Talenterne rekrutteres enten i egen aktivitet, en anden aktivitet eller uden for de organiserede aktiviteter. Udøverne identificeres på baggrund af en vurdering af flere faktorer, blandt andet motoriske, fysiske, psykologiske og sociologiske potentialer.