Frederikssund Kommunes logo

Rammer for det frivillige sociale arbejde

Administrationsgrundlag for støtte til den frivillige sociale indsats efter §17 i Barnets Lov og § 18 i Lov om Social Service.

1. Formål

Ifølge Lov om Social Service § 18 og § 17 skal kommunen samarbejde med de frivillige, der arbejder med socialt udsatte medborgere i kommunen. Samarbejdet skal både understøtte og hjælpe medborgere i en socialt udsat position og understøtte aktiviteter af forebyggende karakter. Frederikssund Byråd afsætter hvert år midler til en pulje, som uddeles én gang om året.

Med puljen ønsker Frederikssund Kommune at skabe gode rammer og vilkår for det frivillige arbejde for socialt udsatte og samtidig sikre et godt samspil mellem de frivillige aktiviteter og de kommunale tilbud.

Administrationsgrundlaget beskriver proceduren for selve ansøgningen og de overordnede kriterier, der lægges vægt på i tildelingen.

2. Hvem kan søge

Puljen kan søges af sociale foreninger (Skal være almennyttige og bygge på grundlæggende demokratiske værdier), organisationer og netværk, der arbejder på at fremme livskvaliteten og sundheden for socialt udsatte medborgere i alle aldersgrupper.

3. Indsatsområder

  • Børn og unge (0-17 år), der er i social udsathed eller sårbare herunder pårørende til målgruppen: Indsatser med fokus på at bryde den negative sociale arv og sikre gode børneliv, hvor der er behov for ekstra støtte. Aktiviteter, hvor de børn, der ikke har haft den bedste start på livet, får mulighed for at møde og tale med andre børn og voksne i positive fællesskaber. Det kan være inkluderende og netværksskabende aktiviteter som f.eks. lektiehjælp, mentorordninger, motionstilbud, telefonisk rådgivning etc.
  • Borgere med sindslidelse eller handicap herunder pårørende til målgruppen: Indsatser med fokus på inklusion af mennesker med fysiske eller psykiske handicap i sociale aktiviteter og fællesskaber. Erfaringer viser, at det at have noget at stå op til og et fællesskab at være en del af øger den enkeltes livsglæde og mulighed for at lave positive ændringer i eget liv. Gennem deltagelse i inkluderende sociale aktiviteter og fællesskaber i foreningslivet, udvides borgerens netværk, trivslen øges og man oplever at kunne indgå og deltage på lige fod i samfundet med andre.
  • Voksne i social udsathed herunder bekæmpelse af ensomhed igennem positive fællesskaber: Indsatser med et socialt og ensomhedsbekæmpende sigte, som er med til at styrke og udvide samarbejdet med de frivillige sociale foreninger og organisationer – særligt dem, der arbejder med at rumme og nå de allermest udsatte med deres indsatser. Indsatser, der sætter fokus på det at føle sig som del af et fællesskab og have nære relationer. Herunder særligt sårbare borgere eksempelvis borgere med et ringe netværk.

Positive fællesskaber har helt central betydning for at kunne leve et liv med fysisk og mental sundhed. Derfor prioriteres sundhedsfremmende aktiviteter eller indsatser, der kan føre til ændrede livsvilkår.

Der vil ved fordeling af puljemidlerne blive lagt særligt vægt på ovenstående indsatsområder.

4. Kriterier for puljen til frivillig social indsats

Puljen støtter aktiviteter, der retter sig mod en eller flere socialt udsatte målgrupper. Når puljemidlerne fordeles, bliver der lagt vægt på, at den frivillige indsats er kernen i aktiviteten, kommer borgerne i Frederikssund til gavn samt at målgruppen er indenfor administrationsgrundlagets prioriterede indsatsområde.

Hver forening, organisation og/eller lokalafdeling kan højst indsende én ansøgning om tilskud på maks. 40.000 kr. årligt. Minimum 10% af puljens samlede størrelse skal bruges til hver af de tre indsatsområder. Såfremt der ikke er tilstrækkeligt med ansøgninger, anvendes beløbet til de øvrige indsatsområder.

Formue/årsregnskab:

Der kan i prioriteringen blive lagt vægt på, om foreningen har egen formue, som vil kunne anvendes til det søgte formål. Foreninger, der har en lavere formue/egenkapital, kan blive prioriteret højere end foreninger med en høj formue/egenkapital.

Betingelser for støtte

Der kan som udgangspunkt søges tilskud til aktiviteter, der er nødvendige for gennemførelse af den frivillige indsats og, hvor den frivillige indsats er kernen i aktiviteten. Der vil blive lagt vægt på:

- at det ansøgte beløbsstørrelse harmonerer med antal deltagere dvs. hvor mange borgere kommer tilbuddet til gavn

- aktiviteternes omfang; type af aktiviteter, definition af målgruppe, geografisk omfang, varighed og ressourcer.

- at der så vidt muligt samarbejdes med andre relevante aktører f.eks. andre lokale foreninger eller kommunale aktører fra Frederikssund Kommune

Hvad kan der søges til:

Der gives støtte til aktiviteter:

  • der supplerer eller understøtter Frederikssund Kommunes egne indsatser særligt i relation til kommunens Børne- og Ungepolitik, Sundhedspolitikken ”Sammen om Frederikssund”, Værdighedspolitikken og Handicap- og psykiatripolitik 2023-2026.
  • der fremmer fysisk og mental sundhed, sociale relationer, fællesskaber og dannelse af netværk
  • der både er nye og etablerede aktiviteter
  • hvor den frivillige indsats er afgørende og udføres til gavn for andre end én selv og ens familie
  • der er lokalt forankret i Frederikssund Kommune og/eller inkluderer borgere fra Frederikssund Kommune. Tilskud til aktiviteter, der foregår på regions- eller landsplan, kan tildeles støtte, hvis dette følger og har afkast til borgere i Frederikssund Kommune.

Der gives ikke støtte til:

  • aktiviteter med politisk, religiøst eller kommercielt formål
  • Bestyrelsesarbejde, fejring af frivillige, aflønning, kulturarrangementer el.lign.
  • aktiviteter, der har fundet sted på ansøgningstidspunktet
  • indsamlingskampagner, generel oplysningsvirksomhed eller aktiviteter med kommercielt formål.
  • større udgifter til udflugter herunder entre, rundvisninger mv.
  • transport og busleje, der ikke er nødvendig for gennemførsel af aktiviteten
  • personlige gaver, blomster og anden markering af jubilæer og mærkedage til aflønning af frivillige.
  • større indkøb af udstyr og istandsættelse af bygninger. Indkøb af udstyr må ikke overstige 1.000 kr. Endvidere skal indkøbet være afgørende for gennemførsel af aktiviteten
  • byggeri og anlæg.
  • Forplejning som søges i forbindelse med aktiviteter vil blive nedprioriteret i ansøgningen, såfremt det årlige samlede budget overskrider puljens ramme.

Undtaget er forplejning, hvor der er tale om bekæmpelse af ensomhed igennem positive fællesskaber f.eks. March mod Ensomhed, Danmark spiser sammen, Frivillig Fredag og lign.

5. Ansøgning

  • Der kan søges én gang om året med frist den 1. november
  • Fristen annonceres offentligt, og der kan kun søges digitalt
  • Ansøgning til puljen sker via ansøgningsskema på kommunens hjemmeside
  • Ansøgere skal have et CVR-nr. og en NemKonto
  • Ansøgere skal indsende senest afsluttede årsregnskab. Er der tale om en nyoprettet forening, bortfalder dette krav.
  • Der kan kun søges til aktiviteter, der afholdes eller påbegyndes i indeværende kalenderår.
  • Svar på ansøgningen kan forventes senest 2 uger efter udvalgsbehandlingen i det nye år.
  • Fordelingen offentliggøres på Frederikssund Kommunes hjemmeside.

6. Bevilling

Kriterierne for udbetaling af det tildelte beløb fremgår af bevillingsbrevet, som udsendes snarest efter politisk beslutning. Eventuelt afslag begrundes i henhold til de gældende kriterier.

Foreninger, der har modtaget bevilling, skal aflægge regnskab for det bevilgede tilskud. Det gøres ved at udfylde skemaet; 'Regnskab for bevilget støtte fra § 18-puljen' på kommunens hjemmeside inden 1. april det efterfølgende år. Der skal ikke vedlægges bilag, kvitteringer, faktura, boner mm. Dette skal gemmes i foreningen i tre år, og fremvises ved eventuel revision.

Uforbrugte midler tilbagebetales sammen med fremsendelse af regnskabet senest 31. marts det efterfølgende år. Beløbet tilbage betales til;

Den Danske Bank, reg. nr. 4319 konto 3430 270 303 og skal være mærket '§ 18 Retur, 599 03 115 03'.

Uforbrugte/tilbagebetalte midler overføres til fremtidige budgetår (i praksis 2 år frem).

Der er krav om at indhente børneattester fra frivillige og ansatte, hvis de vil få direkte kontakt med børn under 15 år eller færdes fast blandt børn og unge under 15 år og har mulighed for at være i direkte kontakt med dem.

7. Ikrafttrædelse

Administrationsgrundlag er godkendt i udvalget Social og sundhed den 10. oktober 2024.