Rod i opkrævninger for fritidstilbud
Spørgsmålet blev stillet ved byrådsmødet den 27. november 2024.
Jan Lykke stiller følgende spørgsmål til formand for Skole, klub og SFO, Anna Poulsen:
For et år siden vedtog byrådet betaling for fritidstilbud på specialskolerne. Jeg har hørt at forvaltningen ikke kan finde ud af at opkræve den korrekte betaling. F.eks. var den første opkrævning 3 mdr. forsinket og dobbelt så stor som den skulle have været. Der er også stadig forældre der bliver opkrævet betaling selv om de ikke skal betale. Jeg vil derfor spørge hvorfor forvaltningen finder det acceptabelt at opkræve det dobbelte af hvad forældrene skulle betale, og hvorfor der stadig ikke er styr på opkrævningerne?
Svar på spørgsmål
Formand for Skole, klub og SFO, Anna Poulsen, svarer følgende:
Baggrund
I forbindelse med Budgetaftalen for budget 2024-2027 blev besluttet, at der fra 1. januar 2024 skulle indføres forældrebetaling for fritidstilbud for elever i specialundervisningstilbuddene Kærholm og Skolen i Herredet.
Taksten herfor er baseret på den faktiske åbningstid i de pågældende fritidstilbud, og har dermed sammenhæng med tilbuddets serviceniveau målt i antal åbningsdage og i åbningstider. Der opkræves kun en takst, der aktuelt afspejler den konkrete åbningstid. Ligesom ved beregning af takst for SFO og klub i øvrigt, tages der dog ikke højde for den enkelte elevs faktiske forbrug af tilbuddet.
Specialundervisningstilbuddene har hver især ét samlet fritidstilbud på tværs af aldersgrupper, blandt andet fordi de ikke har tilstrækkelig volumen til at lave et særskilt SFO- og klubtilbud. Taksterne er derfor beregnet som et vægtet gennemsnit mellem den almene SFO-takst og den almene klubtakst, korrigeret for de faktiske åbningstimer.
Hvis man som forældre ønsker at gøre brug af fritidstilbuddet, skal man informere skolens kontor, som i samarbejde med Center for Børn og Skole sikrer opkrævning.
Besvarelse
Administrationen har ved flere tidligere lejligheder svaret på henvendelser fra den pågældende borger om håndteringen af forældrebetalingen for fritidstilbud på specialskolen Kærholm. Administrationen har i disse besvarelser medgivet og beklaget, at implementeringen af budgetbeslutningen om forældrebetaling for fritidstilbud i specialundervisningstilbuddene ikke har været optimal, ej heller det faktum, at forældre blev opkrævet for en lang periode ved første opkrævning.
Det har desværre vist sig mere kompliceret og tidskrævende at implementere forældrebetalingen end oprindeligt antaget. Grundet interne forhold, blandt andet en nøglemedarbejders fratrædelse, var der desværre indledningsvis uklare snitflader mellem Administrationen og skolen i forhold til at sikre, at alle forældre, der ønskede at gøre brug af fritidstilbud, indmeldte sig. Derfor kunne Administrationen først i marts 2024 opkræve forældrebetaling, og der blev således opkrævet for en periode på tre måneder ved første opkrævning. Det har Administrationen tidligere beklaget.
Det er desuden korrekt, at der i den første opkrævning ikke i alle tilfælde blev taget korrekt højde for familier med ret til behandlingsmæssig friplads. Dette blev korrigeret efterfølgende, og forældre der var blevet opkrævet forkert, fik tilbageført det der fejlagtigt var opkrævet.
Administrationen er ikke bekendt med, at der stadig skulle være forældre, som opkræves forkert, som borgeren hævder i sit spørgsmål til Byrådet. Administrationen opfordrer naturligvis til, at man som forældre retter henvendelse til skolen eller Administrationen, hvis man mener at man opkræves et forkert beløb.
Administrationen samarbejder løbende med de berørte specialtilbud om at sikre den mest gnidningsfri håndtering af forældrebetalingen for fritidstilbud. Der er stadig enkelte processer, herunder indmeldelse i de aktuelle fritidstilbud, der ikke er helt optimale endnu. Der arbejdes dog på at finde gode løsninger for alle parter, og processen forløber bedre nu end den gjorde i opstartsfasen. Administrationen samarbejder løbende med de berørte specialtilbud om at sikre den mest gnidningsfri håndtering af forældrebetalingen for fritidstilbud. Der er stadig enkelte processer, herunder indmeldelse i de aktuelle fritidstilbud, der ikke er helt optimale endnu. Der arbejdes dog på at finde gode løsninger for alle parter, og processen forløber bedre nu end den gjorde i opstartsfasen.