Ny indsats skal sikre bedre overgang til skolelivet
Fra foråret 2021 vil special- og udviklingspædagoger i Frederikssund Kommune arbejde for at lette overgangen mellem børnehave og skole. Formålet er at give børnene det bedst mulige afsæt for en god skolegang.
At skifte fra børnehave til skolegang er en stor forandring. Børnene går fra at være de store i børnehaven, til at være de allermindste i skolen. Og fra en ret fri hverdag til en langt mere struktureret skoledag. Dertil skal børnene vænne sig til mange nye ansigter, nye fysiske omgivelser, og at der er langt færre voksne pr. barn end i børnehaven. Undersøgelser har vist, at nogle børn oplever en problematisk skolestart, hvilket kan påvirke børnenes trivsel, læring og dermed deres resultater i skolen.
Derfor skal en ny indsats blandt kommunens special- og udviklingspædagoger fra begyndelsen af 2021 medvirke til at gøre denne overgang lettere for børnene, så de får det bedst mulige afsæt for deres skolegang.
Kvalificere det pædagogiske miljø
Indsatsen betyder, at pædagogerne fremover vil bidrage til mere vidensdeling mellem dagtilbuddet og skolen. Special- og Udviklingspædagogernes arbejde målrettes i højere grad end i dag til at foregå i det sidste år af børnenes børnehavetid og i det første skoleår (0.klasse). Indsatsen skal dels kvalificere det pædagogiske miljø i Mini-SFO og indskoling og dels sikre, at også de børn, som har behov for specialpædagogisk bistand ved skolestarten, bliver en del af fællesskabet, samt at de opnår faglig trivsel og udvikling.
Opbygningen af indsatsen bygger på positive erfaringer fra Jægerspris Skoles projekt ”To voksne i indskolingen styrker årgangens trivsel” samt fra Græse Bakkeby skoles ”Stjerneforløb”.
Kendskab til børnene
Special- og udviklingspædagogerne vil være tilstede og følge børnene både i børnehusene, mini-SFO’erne og i skolen. Derfor vil der altid være en voksen, som kender børnene og deres forældre, og som derfor kan hjælpe, understøtte og vejlede.
- Vi ved, at overgange kan få stor betydning for børnenes trivsel og udvikling. Med overgangspædagogerne ønsker vi både at skabe trygge rammer for barnets overgang, sikre at det enkelte barns udvikling kan forsætte samt at styrke den tidlige indsats. Overgangspædagogerne vil samtidig kunne støtte børnehusene i at hjælpe børnene og deres familier med at gøre dem klar til at starte i skole. Det er et arbejde, som jeg glæder mig til at følge. Det begynder allerede i januar, og vil vise sin fulde effekt fra skolestarten i august 2021, siger formanden for Opvækstudvalget, Maria Katarina Nielsen (B).
Også formanden for Uddannelsesudvalget, Morten Skovgaard (V) ser frem til, at den nye indsats bliver sat i gang:
- Det glæder mig, at vi allerede fra begyndelsen af næste år kan sætte denne indsats i gang. Det er vigtigt, at børnehusenes kendskab til de børn, der har brug for ekstra opmærksomhed bliver formidlet videre til skolen. Dermed bringer vi vigtig viden om det enkelte barn og dets behov ind i skolen, hvor der så vil være en ekstra opmærksomhed om barnet fra starten.
Både Opvækstudvalget og Uddannelsesudvalget har behandlet sagen på deres seneste møder.
Børn og voksne leger i en gymnastiksal.
Foto: Frederikssund Kommune, Kenneth Jensen.