Elever lærer om familieøkonomi
Eleverne på Slangerup Skole afdeling Kingo har i en uge arbejdet med familieøkonomi og budgetter og alt hvad der dertil hører. Det har givet eleverne indsigt i, hvad ting faktisk koster.
Emneugen, som skolen har døbt Kingoland, blander eleverne i grupper på tværs af 7., 8. og 9. klasse. Hver gruppe startede ugen med at etablere en familie, der blev tildelt en høj (op til 1 million kr.), mellem (500.000 kr.) eller lav (250.000 kr.) årlig indkomst. Gruppen skulle finde ud af, hvem familien bestod af, hvilken uddannelsesbaggrund de har og hvordan de har fået den, hvilket arbejde de voksne har, børnenes alder og meget mere.
De næste tre dage kom eleverne gennem forskellige emner. Den ene dag handler om dagligdagens økonomi, en anden dag om uforudsete udgifter og en tredje dag om fritidsliv og aktiviteter. Alle dagene byder på forskellige udgifter, som eleverne skal undersøge og regne på. Alle indtægter og udgifter skriver eleverne ind i et Excel ark, som hjælper dem med at holde overblikket over familiens økonomi på måneds- og årsbasis.
En totalskadet bil
Eleverne har fået nogle faste opgaver med at finde udgifter til budgettet, eksempelvis madbudget, udgifter til bil og hus. Men en gang i mellem har eleverne skulle trække et kort, som kunne have uforudsete udgifter på af forskellige slags. Alt fra en tur i zoologisk have eller en gave til et kobberbryllup til en brand eller et biluheld. Sidstnævnte prøvede 15-årige Bertram Toft Kristiansen og hans gruppe.
- Faren i vores familie havde kørt bil med en promille på 1,7. Han kørte galt og totalskadede bilen. Så skulle vi finde ud af, hvad man får fra forsikringen, hvad selvrisikoen er, og bøden på 40.000 kroner skal med i budgettet. Vi så også på, om man bliver dårligere forsikret, når man har haft et uheld, og det gjorde man, for selvrisikoen steg, fortæller Bertram Toft Kristiansen.
Bertram og Daniel foran deres computere, hvorpå de arbejder med dagens opgave, nemlig at lave en fremlægning af deres fiktive families økonomi.
Nogle udgifter overrasker
Formålet med ugen er naturligvis at lære eleverne at lægge et budget og forstå, hvad der kendetegner en families forbrug. Men eleverne får også øjnene op for, hvad ting koster, og hvorfor det kan være svært at få et budget til at gå op.
For Bertram Toft Kristiansen har det for eksempel været overraskende, hvor dyrt telefoni er for en familie på fire. Men også sådan noget som tv-pakker har overrasket og givet anledning til at tænke over, om man kan nøjes med en mindre tv-pakke end den med alle kanalerne. Og så har de uforudsete udgifter for deres fiktive familie fra Jylland givet stof til eftertanke.
- Onsdag havde jeg regnet med, at vi havde en hel masse penge, men torsdagens cases kostede dyrt. Hele læringen ligger der, om torsdagen, hvor vi blev presset. Eksempelvis fik vi en case med en tur i zoo. Det kostede en tur over Storebæltsbroen og entré, og maden koster 500 kroner og så kroner der drikkevarer til 200 kroner, og lidt souvenirs til 300 kroner, fortæller Bertram Toft Kristiansen.
Der er opstillet fire læringsmål for ugen Kingoland. Eleverne skal kunne fortælle, hvad der kendetegner en families forbrug, lægge et budget, redegøre for begrebet købekraft og så skal de få en bevidsthed om sociale samfundsklasser. Der er inddraget faglige mål fra dansk, matematik og samfundsfag.
- Jeg begyndte ugen med at byde velkommen til Kingoland, italesætte læringsmålene for ugen og supplerede med, at de gerne skulle få en bedre forståelse for økonomi, så de senere i livet blandt andet undgår at optage kviklån og ende i uoverskuelig gæld. Viden fra denne uge rækker dermed ud over skolen og forhåbentlig langt ind i voksenlivet, fortæller Helle Bach Munk, pædagogisk leder på Slangerup Skole afdeling Kingo.
Og Bertram Toft Kristiansen har været glad for ugen i Kingoland. Han synes, det har været en god og anderledes uge, hvor eleverne dels har lært en masse, men hvor de også har lært hinanden at kende på kryds og tværs, ligesom de har lært nye lærere at kende.
Foto: Frederikssund Kommune.