Fjernstyring testes på Kronprins Frederiks Bro
Normalt sidder brovagten i brotårnet midt på Kronprins Frederiks Bro, men frem til den 2. marts er der oprettet en fjernstyringscentral helt lokalt i det gule hus på siden af broen. Her vil forsøget med at fjernstyre åbning og lukning af broen i første omgang finde sted. Efter den 2. marts rykker brovagterne så til Vejdirektoratets Trafikcenter i København, hvorfra broen resten af året bliver betjent.
Teståbning af broklapperne
- Målet er, at trafikanterne ingen ændringer oplever i deres færden over broen på grund af vores forsøg. Her i opstarten kan trafikanterne måske undre sig over, at broklapperne åbnes et par gange dagligt, selvom der ikke er et skib, der skal igennem klapbroen. Det gør vi af hensyn til træning af brovagterne, siger projektleder i Vejdirektoratet Silas Nørager.
Teståbning af klapbroen vil ske to gange dagligt i perioden fra 27. januar til 2. marts. Teståbningerne sker udenfor myldretidsperioderne:
• Mandag til fredag, kl. 12:00 og 13:00
• Lørdag og søndag, kl. 10:00 og 12:00
Brovagten har ved fjernstyringen adgang til levende billeder fra 24 kameraer placeret forskellige steder på broen.
Målet er at fjernstyre flere broer
Opstår der problemer på broen, kan langt de fleste rettes på distancen. Kræver en hændelse assistance, er målsætningen, at responstiden for problemløsningen ikke forlænges. På sigt er målet at fjernstyre flere af Vejdirektoratets klapbroer. Inden det sker, laves der en grundig evaluering af forsøget i Frederikssund, og den samlede gevinst ved fjernstyring vil blive udregnet, oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Stor investering i vedligehold
Vejdirektoratet har i en periode udført en række arbejder på broen, som har forbedret de tekniske systemer og som medvirker til at forlænge holdbarheden af broens teknik. I alt ca. 6 mio. kr. er brugt på nye kameraer, fjernstyring, sensorer på broens udstyr mm. Samtidig er der foretaget en finjustering af åbne- og lukkemekanikken, så de 85 år gamle tandhjul, der aktiveres, når broen skal åbne, skånes mere end tidligere.
Elmotoren, der sørger for åbning og lukning af broen. Skulle strømmen svigte, har broen sin egen nødgenerator.
Tandhjulene, der overfører motorens kraft til broklapperne, er fra 1935 og kører endnu upåklageligt.
Fotos: Frederikssund Kommune.