Skolestart for 310 nye elever
Den danske sensommer var i sit lunefulde humør med både solstrejf og byger, da 33 forventningsfulde børn mødte frem til deres allerførste skoledag på Fjordlandsskolen afd. Skibby. Traditionen tro blev de budt velkommen af skolens øvrige elever, som lavede flagallé og sang velkomstsang for dem.
Skolen øvrige elever tog imod alle de nye 0. klasser med flagallé og velkomstsang.
Kender hinanden
Mange af de nye elever, der startede i 0. klasse på Fjordlandsskolen afd. Skibby kender lidt til hinanden i forvejen, da de har gået sammen i mini-SFO før sommerferien. En af eleverne er Tilde, som har sin mor Ditte Mikaelsen med.
- Det giver en stor tryghed imellem dem alle, at de har lært hinanden at kende inden i dag. Og også blandt de voksne er der ansigter, de kender. Det giver en stor tryghed, når man sender sit barn i skole, fortæller Ditte Mikaelsen. Hun har sammen med datteren forberedt dagen dels med indkøb af nye sko og nyt tøj. Og dels med en snak om at række hånden op, når man vil sige noget og om at opføre sig pænt overfor andre.
Tilde selv glæder sig til skolen – især til at lave opgaver og til at lege, fortæller hun.
Ditte Mikaelsen og datteren Tilde i den nye 0. klasse.
Forældrene bliver inddraget
Mens de nye elever bliver introduceret til deres respektive klasser, bliver forældrene samlet i grupper, hvor de møder dels den pædagogiske leder for skoledelen, Caroline Krogh og dels henholdsvis matematik- og læsevejlederne.
Forældre på skolebænken.
Her kommer forældrene også lidt på skolebænken og bliver inddraget aktivt. Forældrene skal blandt andet forholde sig til arbejdsfordelingen mellem skolen og hjemmet. Hvem har f.eks. ansvaret for:
- at børnene leger sammen på kryds og tværs?
- at barnet selv kan tage tøj og sko på?
- at skabe en positiv stemning om det at gå i skole?
Spørgsmålene afføder dialog mellem forældrene om deres børns trivsel i skolen, og om hvordan de forskellige parter kan støtte op omkring skolen og børnenes trivsel bedst muligt.
- Første skoledag er det tidspunkt i barnets skolegang, hvor flest forældre er til stede, fordi mange børn har begge forældre med. Derfor er det det allerbedste tidspunkt at komme i dialog med forældrene, så de bliver endnu bedre til at støtte op om deres børns læring, forklarer pædagogisk leder Caroline Krogh.
I alt har 3790 folkeskoleelever mandag den 9. august haft første skoledag efter sommerferien i Frederikssund Kommune - heraf 310 i 0. klasse.
Pædagogisk leder for skoledelen Caroline Krogh inviterer forældrene til dialog om arbejdsfordelingen mellem skolen og hjemmet.
Plancher på et vindue med forslag til øvelser og opgaver forældrene kan lave med deres børn.
Fotos: Frederikssund Kommune, Kenneth Jensen.