Vi skal tiltrække børnefamilier
Udvalget for By og Land har i længere tid arbejdet med at skabe en ny bosætningsstrategi for Frederikssund Kommune. Udvalget har blandt meget andet sendt spørgeskemaer ud til borgere og været i dialog med ejendomsmæglerne i kommunen for at afdække kommunens styrkepositioner. Udvalget har undervejs også søgt inspiration i andre kommuner til nye bosætningstiltag.
Ny strategi i høring
Arbejdet er mundet ud i en ny bosætningsstrategi, der nu er blevet behandlet i alle fagudvalg. Og på Byrådets møde den 24. februar blev det så besluttet at godkende strategien og sende den i offentlig høring i seks uger.
Politisk er det ambitionen, at kommunen skal vokse med 20.000 nye borgere frem til 2050. Og det er særligt børnefamilier og unge mellem 25 og 40 år, som skal tiltrækkes.
- Statistikkerne viser, at det i forvejen er disse grupper, der har et godt øje til Frederikssund Kommunes mangfoldige muligheder og fantastisk varierede natur. Derfor er det naturligt, at vi forstærker vores fokus på at tiltrække netop disse grupper til kommunen. Med denne ambitiøse bosætningsstrategi sætter vi retningen for en udvikling, der bygger på de værdier og den sammenhængskraft, som vi har i Frederikssund Kommune, fastslår Hans Andersen (V), der er formand for Udvalget for By og Land.
Udvalgets næstformand, Lars Jepsen, er glad for, at bosætningsstrategien nu er nået så langt:
- Strategien står på et solidt fundament af viden og informationer, som vi har indsamlet med hjælp fra blandt andre borgerne i kommunen. Derfor glæder det mig, at vi nu kan fremlægge strategien i offentlig høring. Det er den foreløbige kulmination på et arbejde, der er forberedt gennem flere år. Derefter kan vi sætte punktum for strategiarbejdet og begynde at lave handleplaner, der skal udmønte strategien, forklarer Lars Jepsen (S).
Følges op af handleplaner
Bosætningsstrategien er inddelt i afsnit om de forskellige præferencer målgruppen har. Det drejer sig om:
Natur og fritid, By og bolig og Hverdagsliv.
Strategien skal følges op af handleplaner, der vil pege på konkrete indsatser, for at øge bosætningen i kommunen. Det kunne være indsatser som fastlæggelse af kommunens identitet, fortælling og brand, kampagner og markedsføring af kommunes kvaliteter på sociale medier, hjemmeside målrettet potentielle tilflyttere, opsøgende events og lignende.
Bosætningsstrategien har et 12-årigt sigte, men skal revideres hvert fjerde år.
Seks ugers høring
Bosætningsstrategien var i seks ugers offentlig høring fra den 25. februar til den 8. april.
Sejlbåd i fjorden ud for Kulhuse.
Foto: Ove J. Nielsen.