Bosætningsstrategi endeligt vedtaget
Udvalget for By og Land har i længere tid arbejdet med at skabe en ny bosætningsstrategi for Frederikssund Kommune. Den politiske ambition i strategien er, at kommunen skal vokse med 20.000 nye borgere frem til 2050. Og det er særligt børnefamilier og unge mellem 25 og 40 år, som skal tiltrækkes.
Efter fagudvalgenes behandling af strategien kunne Byrådet så vedtage Bosætningsstrategi 2050 endeligt på sit møde torsdag den 24. juni.
Børnefamilier skal tiltrækkes
Og det var en tilfreds formand for Udvalget for By og Land, Hans Andersen (V), der præsenterede strategien for Byrådet.
- Det er en ambitiøs bosætningsstrategi, vi har lavet. Vi ønsker at være 65.000 borgere i Frederikssund Kommune i 2050. Mange af vores nye borgere kommer til at bo i Vinge, men også de øvrige dele af kommunen vil få nye tilflyttere. Mange af dem vil være børnefamilier. Vi kan se i statistikken, at det i forvejen er disse grupper, der har et godt øje til Frederikssund Kommune. Derfor er det oplagt, at vi forstærker vores indsats for at tiltrække netop denne målgruppe, fastslår Hans Andersen, der samtidig glæder sig over Byrådets opbakning til strategien.
Udvalgets næstformand, Lars Jepsen (S), glæder sig også over vedtagelsen af strategien og til at arbejdet med at implementere den nu kan gå i gang.
- Med Byrådets vedtagelse kan vi nu begynde at blive konkrete og omsætte visionerne i strategien til virkelighed. Strategien er blevet til efter et meget grundigt arbejde med input mange steder fra. Derfor glæder jeg mig rigtig meget til at se strategien blive implementeret – og til efterfølgende at følge resultaterne af arbejdet, forklarer Lars Jepsen.
Følges op af handlingsplan
Bosætningsstrategien er inddelt i afsnit om de forskellige præferencer målgruppen har. Det drejer sig om
- Natur og fritid,
- By og bolig og
- Hverdagsliv.
Strategien skal nu følges op af en handlingsplan, der vil pege på konkrete indsatser, for at øge bosætningen i kommunen. Det kunne være indsatser som fastlæggelse af kommunens identitet, fortælling og brand, kampagner og markedsføring af kommunes kvaliteter på sociale medier, hjemmeside målrettet potentielle tilflyttere, opsøgende events og lignende.
Udkastet til Bosætningsstrategi 2050 var i seks ugers høring i foråret. Der indkom i alt 11 høringssvar fra borgere og foreninger, der kan bruges som input til den videre planlægning og udvikling af kommunen.
Du kan læse hele bosætningsstrategien under pkt. 160 på Byrådets dagsorden fra den 24. juni.