Frederikssund Kommunes logo
5. marts 2021

5.275 Frederikssundborgere bliver tilbudt nyt pas 

En IT-fejl i 18 kommuner, som har benyttet samme pasleverandør, har betydet at 5.275 borgere i Frederikssund og godt 200.000 borgere i 17 andre kommuner i 2016 og 2017  har fået byttet rundt på venstre og højre fingeraftryk i deres pas.

  • Nuværende pas er gyldige, men skal fremtidssikres
  • Du får direkte besked med tilbud om nyt pas
  • Udskiftningen af passet er omkostningsfrit

Pas udstedt til børn, der var under 12 år på udstedelsestidspunktet, indeholder ikke fingeraftryk, og er ikke omfattet af fejlen.

Dit pas er fortsat fuldt gyldigt

Rigspolitiet forsikrer, at passene stadig er fuldt gyldige, og at ingen har oplevet problemer med at bruge passene hidtil, da ingen lande endnu anvender de biometriske fingeraftryk. Der kan dog i fremtiden være en risiko for, at de berørte borgere kan få problemer ved rejser til lande der indfører disse. Derfor har Rigspolitiet besluttet at passene skal udskiftes.

Berørte borgere får tilbudt nyt pas

De borgere der er berørt af fejlen, bliver tilbudt et nyt pas i perioden marts til juni. 2021. Berørte borgere får direkte besked.

Frederikssund Kommune tager direkte kontakt til de berørte borgere via E-boks. Man skal derfor ikke selv gøre noget, men afvente at kommunen tager kontakt om den videre proces. Hører du ikke fra kommunen, er dit pas ikke fejlbehæftet.

Du har mulighed for at tjekke, om der skulle være fejl i dit pas via nytpas.dk

Spørgsmål

Har du yderligere spørgsmål kan du kontakte Frederikssund Kommune på 47 35 10 00 i Callcenterets normale åbningstid.

Billede af liggende dansk udstedt EU-pas. Foto: Kenneth Jensen.

Foto: Kenneth Jensen,
Frederikssund Kommune.