Nye faglokaler sætter høj standard
Det var en tilfreds skoleleder, der tirsdag den 2. marts viste udvalgsformanden, skolebestyrelsesformanden og centerchefen for Børn og Skole rundt i de renoverede faglokaler på Ådalens Skole i Frederikssund. Morten Flotin Jensen er glad for resultatet af de seneste måneders intensive arbejde med at få faglokalerne til fagene madkundskab, billedkunst, fysik/kemi og håndværk og design, opdateret til moderne standard, der samtidig imødekommer de ændrede krav til afholdelse af afgangsprøver i folkeskolen.
- Der er nu sammenhæng mellem flere faglokaler, så flere klasser og lærere kan være i gang samtidig. Det giver mulighed for mere tværfaglig undervisning, og at lærernes kompetencer kan komme endnu bedre i spil. Nu er grundvilkårene på plads for en rigtig god undervisning her på Ådalens Skole, fastslår skoleleder Morten Flotin Jensen.
Også formanden for Uddannelsesudvalget, Morten Skovgaard (V), som selv er tidligere elev på skolen, glæder sig over de nye muligheder:
- I processen har der været stor inddragelse af faglærerne på skolen i forhold til hvordan lokalerne skulle indrettes, og hvad de skulle kunne. Det er blevet nogle fantastisk gode lokaler, og at det er lykkedes, kan vi takke de meget engagerede medarbejdere og dygtige håndværkere for. De har kørt projektet flot i mål, selvom tidsplanen var presset, fortæller Morten Skovgaard.
Udvalgsformanden tilføjer, at på grund af ændringer i krav til afgangsprøverne er der sideløbende med processen på Ådalens Skole kigget på faglokaler på alle kommunens folkeskoler for at sikre, at de kan leve op til kravene.
Skoleleder Morten Flotin Jensen viste rundt i de nye lokaler. Fra venstre: Morten Skovgaard, Trine Venbjerg Hansen, Morten Flotin Jensen og Lars Eitmann.
Bedre plads i madkundskab
- Før stod vi nærmest ovenpå hinanden. Nu er lokalet meget bedre organiseret med plads til flere elever og de nødvendige køkkenredskaber ved hver arbejdsstation, fortæller David Wittenburg, som er i gang med at undervise elever i madkundskab.
Lokalet til madkundskab har nu otte komfurer med tilhørende arbejdsbord, redskaber og køkkenvask, og det er nødvendigt for at leve op til kravene. I dag skal eleverne til afgangsprøven kunne vise, at de kan organisere et køkken og tilrettelægge arbejdsgange og arbejdsprocesser hensigtsmæssigt. Det kunne ikke lade sig gøre tidligere, hvor lokalet var indrettet som et stordriftskøkken, men er nu muligt med det nye udstyr.
Selvom madkundskabslokalet nu lever op til bedste standard, så handler faget dog ikke kun om selve madtilberedningen.
- Vi prøver også at udvide elevernes horisont i forhold til vegetarmad og bæredygtighed, og så er der også et socialt element i faget, idet eleverne dækker bord, så vi kan spise maden sammen, tilføjer David Wittenburg.
Det nye lokale til madkundskab er taget i brug til stor glæde for elever og lærere.
Samlet fløj til naturfag
Ligesom i håndværk/design er der nu en samlet fløj også til naturfagene, hvilket betyder at flere klasser kan arbejde sammen om det naturfaglige på samme tid og med forskellige lærere med forskellige naturfaglige kompetencer. Målet er at børnenes oplever synergi i indlæringen i naturfagene, så de i højere grad får arbejdet med de forskellige faglige discipliner omkring de samme naturfaglige temaer.
I fysik/kemi er der lagt an til eksperimenterende og forsøgsundervisning. Der er også blevet plads til et lokale, hvor børn og lærere kan fremlægge og formidler deres viden samt resultater af de faglige processer.
Kvalitetsløft – også udendørs
Renoveringen af faglokalerne er et kvalitetsløft for alle eleverne, men særligt de bogligt svage elever har nu endnu bedre mulighed for at udfolde sig, og vise hvad de kan i de praktiske fag, hvor det i høj grad handler om at bruge hænderne. I hele faglokalefløjen har der været et ønske om at inddrage udearealerne til undervisning, og hertil er der etableret udekøkken og -borde med vand og vask samt opstillet betonborde og bord- /bænkesæt til multifunktionsbrug i alle fag. Såvel til maling i billedkunst som til spisning i det fri i madkundskab samt grøn sløjd i håndværk/design.
Formanden for skolebestyrelsen, Lars Eitmann, glæder sig også over resultatet af renoveringen, idet han i sin tid var med til at sætte det på politikernes dagsorden:
- Vi rejste sagen overfor politikerne, da vi blev klar over, at der kom nye krav til afgangsprøverne. Og i dialogen om omfanget af renoveringen kastede mange ildsjæle sig ind i kampen for at få lavet nogle gode faglokaler. Det er blevet rigtig godt, og det hele handler jo om at løfte kvaliteten i folkeskolen, siger Lars Eitmann.
Billigere end budgetteret
I 2020 fjernede regeringen midlertidigt anlægsloftet, som bestemmer hvor mange penge kommunerne må bruge på anlægsudgifter. Det gav mulighed for at fremrykke investeringerne i de nye faglokaler på både Ådalens Skole og på Trekløverskolen.
Udgifterne til renoveringen blev på Ådalens Skole budgetteret til 8,24 mio. kr., men opgaven er blevet løst for godt 6,6 mio. kr.
Det nye sløjdlokale skal bruges i faget håndværk og design og er klar til at blive taget i brug.
Fotos: Frederikssund Kommune.