Dagtilbud styrker fokus på samspillet med børnene
70 pædagoger og ledere fra Frederikssund Kommunes dagtilbud er blevet ICDP-certificerede. Det betyder, at de bliver endnu dygtigere til at lytte, se og forstå børns behov og møde dem på børnenes egne præmisser.
Det første hold ICDP-certificerede pædagoger blev færdige mandag den 12. december. I alt fire hold med pædagogisk personale har været på uddannelse i år og bliver færdige i uge 50. Allerede nu er flere pædagogisk personale i gang med uddannelsen, og de bliver certificerede i det nye år.
ICDP er en uddannelse der bygger ovenpå den allerede eksisterende kvalitet og faglige viden, i arbejdet med den professionelle relationskompetence. Programmets grundlæggende mål er, at gøre voksne mere lydhøre overfor børns behov, samt forbedre de voksnes evne til at møde børn på børnenes egne præmisser. Grundtanken i programmet er, at den bedste måde at hjælpe et barn på, er ved at hjælpe barnets omsorgspersoner.
Nye redskaber til hverdagen
En af de pædagoger, der lige er blev ICDP-certificeret er Laura Borg Skibsted. Hun arbejder med vuggestuebørn i Børnehuse Gyldensten og hun har allerede haft glæde af den viden, hun har tilegnet sig på uddannelsen.
- Jeg har fået nogle redskaber til at se anderledes på situationer. Jeg havde for eksempel en aktivitet med nogle børn, hvor jeg tænkte, at det her var lidt overgearet, men da jeg kom hjem og reflekterede over det, så jeg flere samspilsmønstre og forstod, at der var faktisk et af de her børn, som lyste op og som legede med de andre på en måde, man ellers ikke ser ham gøre. Men det så jeg ikke i situationen, fortæller Laura Borg Skibsted.
Hun er nyuddannet pædagog og blev færdig i sommer, og selvom hun allerede havde lært lidt af principperne fra ICDP på sin uddannelse, har hun alligevel fået nogle gode redskaber med fra ICDP.
- Jeg tror, jeg vil være mere opmærksom på at få inkorporeret alle samspilsmønstrene i en aktivitet, og også reflektere over den bagefter. Men også i forhold til kollegaer, hvor vi arbejder med at give positiv feedback og udpege de samspilsmønstre, de har brugt. På den måde prøver vi at blive de bedst mulige pædagoger for børnene. Det er det vigtigste ved jobbet, at vi er der for børnene og deres udvikling, siger Laura, og fortsætter med at fortælle om en af de øvelser, de har lavet:
- Vi havde en øvelse, hvor man ikke måtte sige nej en hel dag. Så skulle vi prøve på andre måder at sige nej, for børnene gør ikke noget forkert, de lærer af det hele. De skal vejledes i, hvordan man skal interagere – især i vuggestuen, hvor jeg er. Der handler det meget om, hvordan man bygger relationer op.
Første hold ICDP-certificerede pædagoger blev færdige med uddannelsen mandag den 12. december 2022.
Fakta om ICDP
ICDP arbejder med otte samspilstemaer fordelt på tre dialoger:
Den følelsesmæssige dialog:
- Vis glæde for barnet
- Se barnets initiativ – justér dig
- Inviter barnet til samspil – lyt og svar
- Giv barnet anerkendelse
Den meningsskabende dialog:
- Fang barnets opmærksomhed – så I får en fælles oplevelse
- Fasthold barnets opmærksomhed – vis følelse og entusiasme
- Fold barnets oplevelse ud – uddyb og forklar
Den guidende/vejledende dialog
- Skab rammerne – tag barnet ved hånden og guid barnet. Trin for trin.
Foto: Frederikssund Kommune.