Voksenhandicapområdet udvikler og styrker sagsbehandlingen
Frederikssund Kommune indgår i 2021-2023 i et toårigt analyse- og udviklingsforløb om sagsbehandlingen på voksenhandicapområdet. Udviklingsforløbet gennemføres af Socialstyrelsens Taskforce Handicap med ekspertviden fra Ankestyrelsen og VISO.
Taksforcen har indledningsvist udarbejdet en analyse af kommunens sagsbehandling på området. Analysen er baseret på en gennemgang af 18 borgersager, kommunens selvevaluering, en dokumentgennemgang samt interviews med ledelse, medarbejdere, borgere og Handicaprådet.
Den 31. marts 2022 præsenterer Taskforcen sin afrapportering af analysen for Social og sundhed. Rapporten kan allerede nu findes på Frederikssund Kommunes hjemmeside.
I rapporten konkluderer taskforcen, at Frederikssund Kommune arbejder med at sikre et fælles fagligt grundlag for sagsbehandlingen på voksenhandicapområdet.
Taskforcen begrunder blandt andet sin konklusion med, at der er udarbejdet og opdateret styringsdokumenter på området. Sagsbehandlerne anvender en godkendt udredningsmetode i sagerne og har adgang til faglig og juridisk sparring. Dertil kommer, at der er et relevant samarbejde på tværs af udfører og myndighed samt med andre myndighedsafdelinger i Frederikssund Kommune.
Taskforcens anbefaler også, at Frederikssund Kommune skal arbejde med en række områder for at øge systematik, ensartethed og kvalitet i sagsbehandlingen og peger i den forbindelse på 15 konkrete anbefalinger.
De næste 15 måneder skal kommunen arbejde med en udviklingsplan, der adresserer de 15 anbefalinger, og som skal bidrage til at øge kvaliteten af sagsbehandlingen og samtidig styrke borgerinddragelsen. Udviklingen af sagsbehandlingen bliver støttet af Socialstyrelsen og tager udgangspunkt i kommunens strategi ”Sammen om Frederikssund” samt kommunens Handicap- og psykiatripolitik.
Formand for Social og sundhed, Anne Sofie Uhrskov (V) er glad for, at kommunen har valgt at indgå i dette udviklingsforløb med Socialstyrelsens Task force:
- Rapporten peger på en række områder, hvor vi skal blive bedre til at behandle borgernes sager. Jeg oplever, at ledelsen og medarbejderne er meget motiveret for at skabe denne forandring. Med Socialstyrelsens hjælp ser jeg frem mod, at vi styrker sagsbehandlingen til gavn for kommunens borgere, siger hun.