Frederikssund Kommunes logo
10. marts 2025

Rigtig godt samarbejde mellem virksomheder og Jobcenter Frederikssund

Frederikssund Kommune arbejder konstant på at forbedre servicen af og samarbejdet med virksomhederne. I den forbindelse er der de seneste 3 år gennemført en tilfredshedsundersøgelse hos de virksomheder, der har samarbejdet med Jobcenteret det seneste år.

Hovedresultaterne af undersøgelsen der blev gennemført i januar 2025 viser, at:

  • 9 ud af 10 virksomheder (93 %) tilkendegiver at være tilfredse/meget tilfredse med servicen fra jobcenteret.
  • 9 ud af 10 virksomheder (94%) er tilfredse/meget tilfredse i forhold til kommunikationen med jobcenteret.
  • 8 ud af 10 virksomheder (79%) er tilfredse/meget tilfredse i forhold til, om de føler sig oplyst om deres muligheder og rettigheder efter kontakten med jobcenteret.
  • 9 ud af 10 virksomheder (91%) vil anbefale jobcenteret til andre i deres netværk.

Tilfredsheden har været høj i alle de 3 år, den er blevet undersøgt (over 80%), men er altså i 2025 på over 90%

Formidling af jobs er blandt den højeste i landet

Samtidig ligger Frederikssund helt i front, når det gælder formidling af ledige til ledige stillinger:

  • 9 ud af 10 (89%) rekrutteringsanmodninger fra virksomhederne findes der kandidater til.
  • 6 uf af 10 (60%) af de formidlede kandidater opnår ansættelse.

At 6 ud af 10 kandidater opnår ansættelse viser, at der er et godt match mellem ledig og virksomhed. Det opnås gennem kendskab til virksomhederne og en god og professionel dialog med dem om deres ønsker og behov. Denne høje succesrate med formidling af jobs i Frederikssund gør, at kommunen ligger i top-5 blandt landets kommuner.

En stærk lokal indsats

Den udbredte tilfredshed og høje succesrate skyldes et tæt samarbejde med virksomhederne og Frederikssund Erhverv, en målrettet indsats for at matche ledige med relevante jobmuligheder og et stort fokus på opkvalificering. Frederikssund Jobcenter arbejder proaktivt på at forstå erhvervslivets behov og sikre, at virksomhederne får de rette kandidater.

Vi fortsætter arbejdet med at styrke vores jobformidling og sikre, at endnu flere ledige kommer i varig beskæftigelse.

Borgmester Tina Tving Stauning (A) glæder sig over undersøgelsen:

- Det er en stor glæde, at vi har et solidt jobcenter, der samarbejder godt og udbytterigt med vores lokale erhvervsliv. Et tæt samarbejde, gode relationer og forståelse for virksomhedernes behov er betydningsfuldt for både den enkelte borger, erhvervslivets muligheder og kommunens udvikling. Samtidig giver de gode samarbejdsrelationer og vores lokale virksomheders lyst til at tage et socialt ansvar en gylden mulighed for, at vi kan få endnu flere af vores mere sårbare ledige borgere ud i småjobs, og dermed blive en del af et arbejdsfællesskab. Så alt i alt godt gået, fastslår borgmesteren.

Også formand for udvalget Job, erhverv og kultur, Michael Tøgersen (L), er tilfreds:

- Manglen på arbejdskraft er for virksomhederne i Frederikssund Kommune en betydelig udfordring. Selvom jeg godt ved, at jobcenteret ikke alene kan løse rekrutteringsudfordringerne, er det med stor tilfredshed, at det i betydeligt omfang lykkes at formidle kandidater til vores lokale erhvervsliv. Det kan kun lade sig gøre, fordi både jobcenter og vores virksomheder er indstillede på at samarbejde og se nytten i hinanden. I takt med vores indsatser for øget bosætning forventer vi at øge udbuddet af arbejdskraft, så vi i højere grad kan sikre arbejdskraft til vores erhvervsliv i de kommende år, udtaler udvalgsformanden.