Høringssvar til lokalplan 141
Høring af forslag til lokalplan 141 og forslag til kommuneplantillæg 022 for et landskabsteknisk anlæg ved Frederikssundsvej i Vinge
Høringssvar 1
Områder: Plan og teknik
Lars Deigaard, DSB, Nye grønne værksteder
Telegade 2, 2630 Tåstrup
Modtaget: 09. december 2024 kl. 12:29
DSB har følgende høringssvar til lokalplan 141:
DSB er ved at projektere et værksted til nye S-tog i Vinge. Projekteringen er på et indledende stade, men på nuværende tidspunkt kan det konstateres, at indkørslen til værkstedet vil påvirke et mindre areal i den nordlige del af lokalplanområdet – ca. 370 m2. DSB ønsker, at lokalplan 141 tager hensyn til indkørslen til værkstedet. Området er vist på vedlagte skitse. DSB tager forbehold for, at den videre projektering kan give anledning til justeringer.
I forhold til selve lokalplanen har DSB følgende forslag til tekstnære justeringer:
Formål: DSB anbefaler, at følgende slettes af formålsbestemmelsen (dot nr. 1): ’samt at fastlægge jordvoldenes højde og placering’. Dette for at undgå, at der ikke efterfølgende kan foretages dispensationer ift. jordvoldenes placering/udformning og deres snitflade til vej- og baneanlæg.
Anvendelse: Da snitfladen til vej- og baneanlæg ikke er endeligt afklaret, bør begge delområder åbne mulighed for ’Vej- og baneformål’ under anvendelse. Kortbilag 2, 3 og 4 bør af samme grund være angivet som principielle, så der ikke opstår modsætningsforhold, hvis de endelige projekter afviger lidt.
DSB skal sikre støjbeskyttelsen af Vinge i forhold til en kommende motorvej i det omfang værkstedsprojektet umuliggør den planlagte støjbeskyttelse i form af støjvolde og støjværn. Hvis det medfører, at DSB skal designe en fælles støjskærmsløsning for værkstedet og motorvejen i området ved lokalplan 141, er det uklart, om lokalplansforslaget i beskrivelse af anvendelsen af delområde 1 og 2 også tillader støjværn, og ikke kun jordvolde. Hvis betegnelsen ”vejformål” omfatter støjværn, bør det præciseres.
Ubebyggede arealer: Grænsefladen til vej- og baneanlæg vil kunne betyde, at arealer inden for området vil skulle befæstes, når de endelige projekter foreligger. Teksten bør justeres, så dette kan lade sig gøre.
DSB er ved at projektere et værksted til nye S-tog i Vinge. Projekteringen er på et indledende stade, men på nuværende tidspunkt kan det konstateres, at indkørslen til værkstedet vil påvirke et mindre areal i den nordlige del af lokalplanområdet – ca. 370 m2. DSB ønsker, at lokalplan 141 tager hensyn til indkørslen til værkstedet. Området er vist på vedlagte skitse. DSB tager forbehold for, at den videre projektering kan give anledning til justeringer.
I forhold til selve lokalplanen har DSB følgende forslag til tekstnære justeringer:
Formål: DSB anbefaler, at følgende slettes af formålsbestemmelsen (dot nr. 1): ’samt at fastlægge jordvoldenes højde og placering’. Dette for at undgå, at der ikke efterfølgende kan foretages dispensationer ift. jordvoldenes placering/udformning og deres snitflade til vej- og baneanlæg.
Anvendelse: Da snitfladen til vej- og baneanlæg ikke er endeligt afklaret, bør begge delområder åbne mulighed for ’Vej- og baneformål’ under anvendelse. Kortbilag 2, 3 og 4 bør af samme grund være angivet som principielle, så der ikke opstår modsætningsforhold, hvis de endelige projekter afviger lidt.
DSB skal sikre støjbeskyttelsen af Vinge i forhold til en kommende motorvej i det omfang værkstedsprojektet umuliggør den planlagte støjbeskyttelse i form af støjvolde og støjværn. Hvis det medfører, at DSB skal designe en fælles støjskærmsløsning for værkstedet og motorvejen i området ved lokalplan 141, er det uklart, om lokalplansforslaget i beskrivelse af anvendelsen af delområde 1 og 2 også tillader støjværn, og ikke kun jordvolde. Hvis betegnelsen ”vejformål” omfatter støjværn, bør det præciseres.
Ubebyggede arealer: Grænsefladen til vej- og baneanlæg vil kunne betyde, at arealer inden for området vil skulle befæstes, når de endelige projekter foreligger. Teksten bør justeres, så dette kan lade sig gøre.