
Normal drift trods lukket Rådhus
Der skal mere end en brand til at slå kommunens medarbejdere ud af kurs. Derfor er driften så godt som normal, selv om Rådhuset er lukket og mange må arbejde hjemme.
Politiet har frigivet bygningerne
Politiets teknikere har for en uges tid siden afsluttet deres tekniske undersøgelser. Dermed har vi igen adgang til hele bygningsmassen, da der ikke skal sikres flere spor eller foretages yderligere tekniske undersøgelser.
At Politiet har afsluttet deres arbejde, og at alle sidebygninger er rengjort i påsken, er imidlertid ikke det samme som, at vi vores mange medarbejdere kan ”flytte ind” igen, og genoptage arbejdet i kontorerne. Her går lidt tid endnu, da der nu arbejdes med sikkerheden og arbejdsmiljøet i bygningerne.
Teknikere fra Nordsjællands Politi, bistået af Rigspolitiet, arbejdede tirsdag i sidste uge med at sikre spor og indsamle tekniske beviser ved arnestedet for branden.
Flugtveje skal sikres
Da kernen – eller ”hjertet” af Rådhuset jo er brændt, eller svært skadet som følge af branden, er det ikke en farbar vej som flugtvej i lang tid fremover. Derfor arbejdes der sideløbende med miljøanalyser og utætheder i bygningsmassen, med at sikre de nødvendige flugtveje. Det er et arbejde der skal koordineres med både certificerede brandrådgivere og kommunens forsikringsselskab, og det kommer derfor også til at tage tid.
- Jeg tror at alle medarbejdere – og også jeg selv – glæder os til at kunne komme tilbage og arbejde på og fra Rådhuset. Men det er vigtigt, at det sker under trygge sundhedsmæssige forhold, og før kan vi heller ikke begynde at inviterer borgere til møder i bygningerne. Derfor har vi stor fokus på arbejdsmiljø, sikkerhed og sundhed for alle parter, siger borgmester Tina Tving Stauning (A).
Midlertidige løsninger
Da det altså er usikkert hvornår vi kan tage dele af rådhuskomplekset i brug igen, er der etableret midlertidige mødelokaler for borgersamtaler hos Social og Beskæftigelse på Lundevej, og rådgiverne fra Familie og Rådgivning har også adgang til midlertidige pladser på Lundebjergvej.
Som vi fortalte i sidste uge, har vi også åbnet midlertidigt Borgercenter på Jernbanegade 24D (Gågaden) i Frederikssund, og alle borgere, som på forhånd havde en aftale med kommunen, er blevet kontaktet direkte.
Dermed er driften og borgerservicen nu stort set normal, kun to uger efter branden – og det glæder borgmesteren:
- Det har været og er en fantastisk flot indsats af vores medarbejdere og ledere, og jeg er stolt af, at vi på så kort tid, for borgernes bedste, har kunnet omstille os til den ny hverdag, som heldigvis kun er midlertidig. Igen oplever jeg en fleksibilitet og handlekraft, som kommunens medarbejdere udviser hver gang vi står en situation, som ingen kunne forudse. Det er også at være Sammen om Frederikssund, siger Tina Tving Stauning.
Medarbejderne sidder klar i det midlertidige Borgercenter, til at betjene borgerne som har bestilt tid eller skal afhente pas.
Du kan også ringe eller skrive
Ud over personligt fremmøde i vores Borgercenter, så husk at vores Callcenter også fortsat er åbent i den normale telefontid, og du kan også altid skrive til det relevante fagområde via Digital Post.
Tjek eventuelt også vores side med spørgsmål og svar om branden.
Foto: Kenneth Jensen.