Lovgivning, regler og vejledninger
Regulativer og bekendtgørelser
Affaldsaktørbekendtgørelsen fastsætter, at kommunen skal lave affaldsordninger, som borgere, grundejere og virksomheder har pligt til at benytte.
Affaldsbekendtgørelsen indeholder de detaljerede regler om kommunernes og de private aktørers (f.eks. indsamlingsvirksomhedernes) indsamling og håndtering (herunder behandling) af affald.
Kommunens affaldsordninger for husholdninger er beskrevet nærmere i Frederikssund Kommunes regulativ for husholdningsaffald.
Kommunens affaldsordninger for virksomheder og kommunale institutioner er beskrevet nærmere i Frederikssund Kommunes regulativ for erhvervsaffald.
Ordninger for erhverv
Som det fremgår af regulativet for erhverv har virksomheder også pligt til at sortere.
Fra d. 31. december 2022 er det desuden et krav, at arbejdspladser sorterer husholdningslignende affald efter de samme sorteringskriterier som private husholdninger - dvs. 10 fraktioner bestående af følgende:
- Restaffald
- Madaffald
- Plast
- Mad- og drikkekartoner
- Glas
- Papir
- Metal
- Pap
- Tekstiler
- Farligt affald.
Virksomheder har selv ansvar for at indgå en aftale med en privat vognmand om at få lavet en ordning med afhentning af affald i de lovpligtige fraktioner.
Retningslinjerne for denne forpligtelse findes hos Miljøstyrelsen via følgende link: Materialer til arbejdspladser - Miljøstyrelsen.
Affaldsplaner
Frederikssund Kommunes affaldsplan 2021-2030
Regler og vejledninger
Vejledning i etablering af fælles affaldsordning (2021)
Vejledning i etablering af naboordning (2021)