Frederikssund Kommunes logo

Renovationstakster for 2024

Husstande

På enhver ejendom opkræves to slags gebyrer: Den ene er for tømning af beholdere til dagrenovation. Den anden er et samlet gebyr for administration og drift af de kommunale genbrugsordninger og ordninger for farligt affald. Det er antallet af registrerede boliger på en ejendom der afgør hvor mange beholdere der minimum skal være, og hvor mange gebyrer der skal opkræves.

Der lægges ikke moms på renovationsgebyrer. Faste gebyrer er med betaling pr. år.

Tømning af beholdere

Opkræves ved alle helårsboliger og sommerhuse på nær ejendomme med nedgravede affaldsløsninger.

Beskrivelse

årlig pris i kr.

Tømning af 4 stk. 240L beholdere ved boligen eller fællesløsninger med minicontainere.

Omfatter tømning af restaffald, madaffald, pmdk* og glas hver 14. dag, tømning af pap hver 4. uge og tømning af papir og metal hver 6. uge. Ekstra beholdere til madaffald, pmdk, glas, pap, papir og metal er inkluderet. Ekstra beholdere til restaffald er omfattet af særskilt takst.

*PMDK betyder Plast samt mad- og drikkekartoner

2.220 kr.

Genbrugsordninger mm.

Du betaler et samlet gebyr for adgang til genbrugsordninger m.v. for hver bolig på ejendommen. Beløbet dækker blandt andet din adgang til genbrugspladser, storskrald, ordninger for farligt affald og glas- og papirordninger. Gebyret er obligatorisk, da ordningerne ikke kan vælges fra. Gebyret opkræves også på tomme byggegrunde.

Beskrivelse 

kr. pr. år

Samlet gebyr for genbrugsordninger, i alt:

1.820,00 kr.

-Genbrugspladser

1.410 kr.

-Storskrald

32,00 kr.

-Glas og papir

32,00 kr.

-Øvrige ordninger og anlæg (drift af deponier)

140,00 kr.

-Farligt affald

157,75 kr.

-Administration af affaldsordninger og

affaldsplanlægning m.v

48,25 kr.

Læs mere om takster for husstande - ekstra sække, ændringsgebyr m.v.

Erhverv

Nedenstående erhvervstakster opkræves inklusiv moms, men er i nedenstående opgørelse opgjort eksklusiv moms.

Tilmeldingsordning for adgang til genbrugsstationer:  
Virksomheder betaler for at aflevere affald på genbrugsstationen, og afregningen sker pr. besøg – uanset hvor meget affald der medbringes (excl. farligt affald). Betalingen sker ved at bilens nummerplade scannes når man kører ind, og betalingen opkræves hver måned. Fakturaen bliver sendt til virksomhedens digitale postkasse. Ordningen kræver ikke forudgående tilmelding. Taksterne for adgang til genbrugsstationerne er beregnet og indstillet af I/S Vestforbrænding , til Byrådets endelige godkendelse.   

Betaling pr. besøg (inkl. 0-5 kg. farligt affald pr. besøg)

Beskrivelse kr. pr. besøg
1. Personbil

108,00 kr.

2. Kassebil

144,00 kr.

3. Ladvogn

184,00 kr.

4. Farligt affald (tillæg ved mere end 5. kg. pr. besøg - pris pr. 10 kg)

60,00 kr.

De tidligere abonnementsordninger er afskaffet med virkning fra 1. januar 2023.

Anmeldelse af erhvervsaffald og flytning af jord

Opkrævningen foretages efter medgået tid, og faktureres pr. påbegyndt kvarter.

Beskrivelse Betaling

Grundgebyr for anmeldelse af jordflytning:

  Der opkræves en fast takst

133 kr.

Jord fra vejarealer eller områdeklassificerede arealer:

  Gennemsnitligt tidsforbrug 30 min.

240 kr.

Jord fra forureningskortlagte arealer, samle anmeldelser
og specielle sager:

  Medgået tid - pris oplyst pr. timer

479 kr.

Ændring af anmeldelse (jordmængde/modtager) og rykker for
manglende oplysninger om anmeldelse:

  Gennemsnitligt forbrug på 20 min.

160 kr.

Anvisning af erhvervsaffald:

  Medgået tid - pris oplyst pr. time

479 kr.