Vinterforhold
Herunder kan du læse, hvordan du skal forholde dig i forskellige situationer ved udfordrende vintervejr.
Dette skal du selv sørge for
Du har som grundejer altid pligt til at sørge for, at adgangsforholdene ved din matrikel lever op til adgangsreglerne.
Af særlig relevans for vintertiden har du som grundejer pligt til følgende:
- At sørge for at der ryddet for sne og is samt spredt salt eller grus på adgangsvejen helt ud til kørebanen og generelt på hele fortovet ved din matrikel
- At beholderne står med håndtaget ud mod vejen og er tilgængelige maks. 5 meter fra skel, hvilket vil sige at hele stykket til eller fra beholderne skal være hensigtsmæssigt ryddet og med fast underlag
- At sørge for at adgangsvejen er oplyst, så du også kan få afhentet affald i de mørke timer. Renovatøren kan under normale forhold afhente affaldet mellem 06.00-20.00.
Renovatøren har ikke pligt til at afhente sække og tømme beholdere ved den ordinære kørsel, hvis der ikke er ryddet sne og/eller der er glat på adgangsvejen.
Affald, der ikke er medtaget ved den ordinære afhentning, vil blive hentet ved den næste ordinære afhentning, under forudsætning af at adgangsforholdene er blevet bragt i orden.
Ved manglende afhentning pga. sne og is på tilkørselsvejene
Hvis renovationsbilen ikke kan komme frem til din ejendom på grund af is eller sne på tilkørselsvejene, gælder følgende:
- Er adgangen forhindret i to dage, skal renovatøren indhente disse snarest muligt indenfor de fire efterfølgende hverdage
- Er adgangen forhindret i tre dage, skal renovatøren indhente disse snarest muligt indenfor de seks efterfølgende hverdage
- Er adgangen forhindret i fire dage, skal renovatøren indhente disse snarest muligt indenfor de otte efterfølgende hverdage
- Er adgangen forhindret i fem dage, skal renovatøren indhente disse snarest muligt indenfor de ti efterfølgende hverdage
- Dage herudover udskydes til næste ordinære tømmedag, da det herfra ikke vil være muligt for renovatøren at indhente inden næstkommende tømmedag
Overskydende restaffald, madaffald og PMDK, som resultat af manglende fremkommelighed på tilkørselsvejene, kan pakkes i klare sække, der vil blive taget med ved næste almindelige tømmedag.
Ved akutte hygiejneproblemer i forbindelse med uafhentet affald kan kommunen kontaktes.
Der ydes ikke refusion for forsinkede afhentninger.