Kontant tilskud
Lovgrundlag
Serviceloven § 95. (Herunder servicelovens §§ 83, 84, 94)
Formål med indsatsen
Formålet er at skabe mulighed for sammenhængende, helhedsorienteret og fleksibel hjælp til borgere med behov for både personlig og praktisk hjælp samt afløsning eller aflastning.
Formålet er at give dig med omfattende funktionsnedsættelse mulighed for at leve et så normalt og selvstændigt liv som muligt.
Kontant tilskud kan samtidig være et tilbud til dig, der ikke har så omfattende hjælpebehov, men hvor kommunen vurderer, at det vil være den bedste mulighed for at tilbyde en sammenhængende hjælp til dig.
Målgruppe
Du kan modtage kontant tilskud, hvis du er fyldt 18 år og har en betydelig og varigt nedsat funktionsevne og et behov for støtte til at udføre personlige og praktiske opgaver samt et behov for afløsning/aflastning.
Kommunen kan udbetale et tilskud til hjælp, du selv antager, hvis kommunen ikke kan stille den nødvendige hjælp, i form af personlig og praktisk hjælp og afløsning/aflastning, til rådighed. (Servicelovens § 95, stk. 1).
Såfremt du har et betydeligt og varigt behov for personlig og praktisk støtte, afløsning eller aflastning på mere end 20 timer pr. uge og samtidig selv er i stand til at være arbejdsleder, har du ret til at få udbetalt et kontant tilskud til ansættelse af et hjælperteam. (Servicelovens § 95 stk. 2)
Såfremt du findes i målgruppen for servicelovens § 95, stk. 2, kan arbejdslederrollen i ganske særlige tilfælde og undtagelsesvist overgives til en nærtstående pårørende, hvorefter du kan få bevilget et kontanttilskud efter servicelovens § 95, stk. 3.
Modtager du et kontant tilskud efter servicelovens § 95 stk. 3 og har du et lægefagligt begrundet behov for overvågning om natten, hvor der uden overvågning vurderes at kunne opstå situationer, som kan få fatale konsekvenser eller medføre alvorlig skade på dig, hvis der ikke er en person til stede, som kan yde akut hjælp og anden hjælp, hvis der måtte opstå behov herfor, kan du være berettiget til støtte til overvågning om natten efter servicelovens § 95 stk. 4. Den/de nærtstående, som helt eller delvist passer dig, må ikke ansættes som hjælpere til at udføre overvågningen og støtten i forbindelse hermed.
Et tilbud om kontant tilskud efter servicelovens § 95 stk. 2 og stk. 3, er således betinget af, at dit behov for støtte ikke kan dækkes via de almindelige regler om personlig og praktisk hjælp (§ 83), afløsning/aflastning (§ 84) eller en selvudpeget personlig hjælper (§ 94), Du kan læse mere om disse paragraffer i andre kvalitetsstandarder
Vurdering af dit funktionsniveau er en afgørende del af grundlaget, for at kunne vurdere om du er i målgruppen for en kontant tilskudsordning.
I vurderingen af dit funktionsniveau og dine behov, tages der udgangspunkt i, hvad du selv kan klare på nuværende tidspunkt, men også dit udviklingspotentiale.
Det kan være et krav, at du benytter dig af hjælpemidler/forbrugsgoder, som er med til at gøre dig mere selvhjulpen og reducere dit behov for personlig eller praktisk hjælp.
Det kan også være et krav, at du til en vis grad omlægger nogle af dine personlige vaner, så levering af hjælpen kan ske sammenhængende over en kortere tidsperiode i stedet for punktvist over en dag eller aften.
Det kan også være et krav, at du er fleksibel med hensyn til indretning af din bolig. Ved behov for ændring af boligens indretning kan kommunen træffe afgørelse om dette inden for reglerne om boligændringer.
Arbejdslederrollen
For at være i målgruppen for ordningen om kontant tilskud skal du kunne være arbejdsleder.
At være arbejdsleder betyder, at du skal være i stand til at tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for dine hjælpere, dvs. at:
- Varetage planlægningen sammen med og for hjælperne, herunder tilrettelægge og planlægge dine hjælperes arbejdstider, så det samlede antal bevilgede timer overholdes.
- Udarbejde jobbeskrivelse og jobopslag/annonce.
- Udvælge hjælpere, herunder varetager ansættelsessamtaler.
- Varetage oplæring og daglig instruktion af hjælperne.
- Afholde personalemøder med hjælperne.
- Afholde medarbejderudviklingssamtaler (MUS).
- Medvirke til godt og fuldt forsvarligt arbejdsmiljø for hjælperne
Som arbejdsleder skal du indgå i et samarbejde med arbejdsgiveren om blandt andet at levere den dokumentation, der efterspørges. Derigennem bliver arbejdsgiveren i stand til at udføre sit ansvarsområde.
Arbejdslederrollen kan i ganske særlige tilfælde overgives til en nærtstående pårørende (Servicelovens § 95 stk. 3) (Arbejdslederen skal som udgangspunkt være fysisk tilstede i hjemmet, når hjælpen leveres af hjælperne.)
Arbejdsgiverollen
Du kan vælge at fungere som arbejdsgiver eller uddelegere denne opgave.
Rollen som arbejdsgiver indebærer ansvaret for at administrere ydelsen og de praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med at modtage et kontant tilskud til ansættelse af eget hjælperteam.
Det indebærer:
- Ansættelse og evt. afskedigelse af hjælpere.
- Udarbejdelse af ansættelsesbeviser til hjælperne.
- Udbetaling af løn på baggrund af timesedler.
- Indberetning af skat, tegning af lovpligtige forsikringer, indbetaling af ferie og barselsfond og ATP.
- Gennemførelse af nødvendige arbejdsmiljøforanstaltninger.
Hvis du ikke kan være arbejdsgiver, skal du indgå en aftale med en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed, om at tilskuddet overføres til en af dem, der herefter varetager ansvaret som arbejdsgiver. Kommunen kan varetage lønudbetalingen hvis du selv er arbejdsgiver.
Indhold
Ydelsen indeholder et kontant tilskud. Med udgangspunkt i den konkrete tidsudmåling beregnes det samlede økonomiske tilskud til ordningen.
Et kontant tilskud udregnes kun med udgangspunkt i de timer, der kan udmåles til personlig pleje og praktisk hjælp indenfor rammerne af servicelovens § 83 og til afløsning/aflastning indenfor rammerne af servicelovens § 84. (Særlige praksisregler fra Ankestyrelsen afgrænser muligheden for afløsning/aflastning alt efter om du modtager hjælp efter § 95 stk. 1, stk. 2 eller stk. 3).
Støtten kan foregå på alle tidspunkter af døgnet.
Tilrettelæggelse og levering af støtten
Som arbejdsleder skal du tilrettelægge hjælpen i overensstemmelse med det, der er beskrevet i dit afgørelses- og bevillingsbrev. Dine hjælpere skal levere hjælpen efter dine anvisninger.
Det er muligt at kombinere en kontant tilskudsordning med respirationshjælp efter Sundhedsloven, så det er den samme person, der yder støtten. Hvis du har behov for respirationshjælp, så udmåles og tilrettelægges støtten ud fra den rammeaftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og kommunerne på området. Rigshospitalet er ansvarlig for oplæring af hjælpere, der skal yde respirationshjælp.
Udmåling af tilskuddets størrelse
Udmåling af det antal timer, der udgør støtten bliver foretaget på baggrund af en konkret, individuel og helhedsorienteret vurdering af dit behov for hjælp/støtte efter reglerne om personlig og praktisk hjælp, afløsning og/eller aflastning.
Der tages udgangspunkt i, hvad du selv kan klare, når støtten tilrettelægges, så dit funktionsniveau fremmes.
Frederikssund Kommune udmåler tilskud, der dækker ansættelsen af hjælpere i overensstemmelse med bevillingen. Udmåling af tilskuddet følger reglerne i bekendtgørelsen for udmåling af tilskud til BPA-ordninger, og anbefalingerne fra Kommunernes Landsforening (KL).
Frederikssund Kommune læner sig op ad overenskomsten for timelønnet kommunalt uuddannet social- og sundhedspersonale.
Det samlede tilskud fastsættes som udgangspunkt en gang årligt og udmåles ud fra et budget opstillet af kommunen. Det kan dog reguleres ved væsentlige ændringer i forudsætningen for udmålingen. Tilskuddet udbetales månedsvis forud.
Når kommunen har beregnet dit kontante tilskud, kan de timer, hvor du får afløsning eller aflastning, fratrækkes udbetalingen af tilskuddet i samme omfang som den hjælp, du ville have modtaget uden aflastningsopholdet, så der ikke sker dobbeltkompensation i forhold til pasningsbehovet.
Støtten til overvågning om natten kan maksimalt udgøre op til 8 timers sammenhændende observation.
Omfang og varighed
Der følges op på din kontante tilskudsordning en gang om året. Dette vil typisk være i forbindelse med det personrelaterede tilsyn, eller når der aflægges årsregnskab for ordningen.
Ved nye bevillinger skal der ske opfølgning 3-6 måneder efter bevillingen. Kommunen giver råd og vejledning i forbindelse med opstart af ordningen. Såfremt reglerne ændrer sig for den kontante tilskudsordning vil du blive orienteret om dette.
Formålet med opfølgningen er at sikre, at bevillingen stemmer overens med dit behov for støtte. Altså at du får den støtte, som du har brug for.
Ophør af Kontant tilskudsordning
Det kan være nødvendigt at frakende en kontant tilskudsordning, hvis det vurderes, at du ikke længere opfylder betingelserne, eller hvis du selv ønsker at ordningen skal ophøre.
Hvis du ikke selv ønsker at ordningen ophører, vil kommunen forinden træffe en afgørelse om ophør af ordningen med et varsel på 14 uger, som du vil kunne klage over. Ved ophør vil der blive lavet en handleplan for det videre forløb.
Hvis en borger, der modtager tilskud, dør, bortfalder tilskuddet ved udgangen af den måned, hvor dødsfaldet er sket. Udgifter herudover vil blive håndteret efter en konkret vurdering.
Egenbetaling
Du skal ikke betale for den kontante tilskudsordning. Du skal heller ikke have udgifter i forbindelse med ordningen. Du skal selv tilrettelægge støtten inden for det udmålte tilskud. Der bevilges tilskud til direkte og indirekte udgifter som følge i en kontant tilskudsordning.
Frit valg
Det er den person, der har arbejdslederrollen, som har ansvaret for at udvælge dine hjælpere.
Du kan vælge en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed til at varetage arbejdsgiverfunktionerne. Arbejdsgiverfirmaet skal være godkendt af socialtilsynet.
Respiration:
Det er respirationscenter Øst (RCØ), der er faglig ansvarlig for respirationsdelen. Det er den gældende rammeaftale i Region Hovedstaden, der afgør hvordan ordningen tilrettelægges.
Særlige bemærkninger
En afgørelse om en kontant tilskudsordning kommer efter et omfattende og til tider længerevarende sagsoplysningsarbejde, der også involverer dig og evt. dine omgivelser.
Oplysningerne i sagen afgør, om du er i målgruppen for ordningen.
Sagsoplysningen foregår i et samarbejde mellem dig og en visitator. Her skal du blandt andet medvirke til at få de nødvendige oplysninger frem. Først når kommunen har fuld indsigt i dit samlede behov for støtte og hjælp kan der foretages en samlet vurdering af dit behov og dermed træffes en afgørelse.
Nødvendige oplysninger kan eksempelvis være fra din læge, en fysioterapeut eller fra det sted, hvor du opholder dig meget.
Samarbejdet indbefatter også, at du besvarer kommunens breve indenfor bestemte deadlines. Et godt samarbejde gør den samlede sagsbehandlingstid så kort som mulig.
Er du ikke selv i stand til at medvirke til sagsoplysningen, skal du overveje at lade en anden person repræsentere dig (partsrepræsentation) eller eventuelt søge om værgemål. Du kan søge vejledning på borger.dk eller hos afdeling for Visitation og Hjælpemidler.
Du kan læse mere om den kontante tilskudsordning i Frederikssund Kommunes håndbog for kontanttilskud og BPA-ordning. Vi anbefaler, at du læser denne forud for en evt. ansøgning om kontanttilskud, da håndbogen både uddyber ordningens muligheder, men også dens kompleksitet.
Du kan også læse mere om kontant tilskud i KL's vejledning om BPA/KT på KL's hjemmeside om borgerstyret personlig assistance.
Hvem skal jeg kontakte
Hvis du har spørgsmål eller får behov for støtte, kan du henvende dig til afdelingen Visitation og Hjælpemidler i Center for Sundhed, Forebyggelse og Ældre. Ring på telefonnummer 47 35 19 00.
Politisk udvalg
Kvalitetsstandarden hører under Social og sundhed.